Papiret og printeren har efterhånden været en fuldstændig essentiel del af vores hverdag i mange år. I de seneste år har udviklingen dog gjort, at vi langsomt benytter os mindre af printer og papir. Dette er i høj grad på grund af digitaliseringen af det offentlige, hvilket gør, at vi ikke længere får vigtige information via breve. Alligevel er der flere steder hvor papiret stadigvæk har en stor rolle. I skoler, på uddannelsesinstitutioner og på visse arbejdspladser, bliver der forsat printet på livet løs. Derfor kan det stadigvæk betale sig at have en printer i hjemmet. I kan finde en billig printer her.
Vi sender færre breve
Som nævnt herover er det offentlige blevet digitaliseret, så vi modtagere færre breve fra offentlige instanser. Men vi sender også færre breve. I gamle dage var brevet den foretrukne kommunikationsform, hvis der skulle formidles meningsfuld kommunikation. I dag er det dog de færreste som køber en masse frimærker og sætter sin lid til Post Danmark, når de vil sende en besked. I stedet sender vi mails eller sms´er afhængigt af kommunikationssituationens formalitet.
Det er blevet lettere at læse digitalt
Mange vælger at købe fysiske bøger og printe længere tekster ud, da det er nemmere at læse på rigtigt papir frem for en digital skærm. Sådan har det været længe, og sådan er det til dels stadigvæk. Men der er dog gjort tiltag, hvilket gør, at det er blevet nemmere at læse på digitale platforme. Med den populære Kindl kan man downloade tekster og bøger og derved nemt læse en hel bog uden at skulle bladre en eneste side. iPadens tilkomst gjorde det bestemt også nemmere at læse digitalt, da den lette og flade design gjorde den nem at sidde med.
Virksomheder bruger mindre papir
Det er ikke kun private hjem og den offentlige kommunikationsdeling som bruger mindre papir, men det gælder virksomheder generelt. Det er meget nemmere og hurtigere at benytte sig af digitale beskeder, uanset om der er tale om intern eller ekstern kommunikation. Mails er både hurtigere at skrive, hurtigere at sende, hurtigere at læse og nemmere at sende ud til flere.